Ondergedompeld in de Engelse KerkCultuur - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Marlies - WaarBenJij.nu Ondergedompeld in de Engelse KerkCultuur - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Marlies - WaarBenJij.nu

Ondergedompeld in de Engelse KerkCultuur

Blijf op de hoogte en volg Marlies

18 Maart 2013 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Afgelopen zaterdag was een bijzondere dag. Niet alleen omdat ik voor de 2e keer in m’n leven in London was, maar omdat ik werd ondergedompeld in de Engelse Kerk Cultuur. Het is zo anders dan Nederland, en daarom waard om te delen :)

De ‘Arch Bishop of Canterbury’ had het idee gekregen om een Bid-tour langs 5 grote cathedralen in Engeland te doen. En tijdens elk bezoek zou hij dan mensen willen helpen om te bidden. En welke organisatie kan je daar nou beter bij helpen dan 24-7 prayer? Juist ja, geen andere organisatie dus. :P Zo werd 24-7 gevraagd om te helpen tijdens deze tour en de Arch Bishop te vergezellen.

Op zaterdag was deze Arch Bishop in London, en aangezien zaterdag de vrije dag van de Vissies is, werden wij gevraagd of we zouden willen helpen. Wij pakken natuurlijk elke kans aan, helemaal als het om de Arch Bishop gaat. En zo gebeurde het dus dat we afgelopen zaterdag in London waren. Wat we deden daar was eigenlijk verschillende vormen van gebed aanbieden aan mensen, en vragen of ze wilden bidden. Tegelijkertijd was de Arch Bishop dan in de cathedraal en hield elk half uur/uur een praatje, en bad het Onze Vader.

Een van mijn mede vissies was er zo enthousiast over, echt, ze stond te springen toen we hoorden dat we dat gingen doen. Mijn reactie was wat nuchterder, aangezien ik géén idee had wie of wat een Arch Bishop is/doet. Maar goed, we gingen naar London!

In de cathedraal allemaal verschillende gebedsvormen opgezet en na wat vrije tijd, was het ’s middags tijd om de Arch Bishop te verwelkomen. Ik wist niet wat ik zag. Zoveel zwarte jurken had ik nog nooit gezien! En ze waren (of in ieder geval voelden) zich ook allemaal belangrijk! Hoe zwarter je zwarte jurk, des te belangrijker je was, leek het wel bijna. Ze liepen ook rustig te paraderen in hun jurken (Bedenk me nu, dit zou een goede reclame voor Robijn zijn, in de trant van wat zwart is, moet zwart blijven :P).

Maar goed, ik als nuchtere Nederlander, die nog nooit zoiets heb meegemaakt, heb m’n ogen wel een beetje uitgekeken. Alleen door het aantrekken van zo’n zwarte jurk, zijn ze belangrijk gemaakt. En mensen willen letterlijk alleen al handen schudden. Denk je een rode loper voor een belangrijke première in, alleen hier is het alleen de Arch Bishop die komt, en iedereen wil een glimps van hem opvangen of handen schudden. Misschien ben ik er te nuchter voor, maar het doet mij niet zoveel. Best als die man een zwarte jurk aanheeft, maar daardoor is hij voor mij niet belangrijker. Waarschijnlijk komt dat doordat ik niet in de Engelse cultuur ben opgegroeid ;)

Al met al was het leuk om mee te maken :) En, nog leuker, ik heb nog een andere Nederlander ontmoet! Dat was zo grappig! Ik hoorde haar in het Nederlands tegen haar dochter praten, en ik was zoooooo verbaasd! Later kwam ik haar tegen bij één van de prayerstations, en even Nederlands gepraat. Zij had echt al een Engels accent (getrouwd met een Engelsman), wat het wel even raar maakte. Zeker om in een Engelse omgeving Nederlands te praten met een Nederlandse vrouw met een Engels accent. Maar, it made my day! :)

En vanaf woensdag zijn we een paar dagen in Chichester om daar bij de 24-7 community te kijken. Ik heb er zin in en houd jullie op de hoogte!

En owja, laat gerust een reactie achter!

Liefs!

  • 18 Maart 2013 - 20:51

    Albert En Henny Verbruggen :

    Hoe doe je dat de gebedsvormen opzetten?
    Zijn al die zwarte jurken-mensen ook bisschoppen of hebben zij een andere naam?
    En wat hebben zij voor taak in de kerk?
    Zomaar wat vragen over dingen die ik niet goed snap.

    Wij wensen je voor woensdag alvast veel plezier toe.

    liefs, je Pa en Ma.

  • 18 Maart 2013 - 22:15

    Anne-Marie:

    Hihi, ik zou je gezicht wel even willen zien als jij met je nuchtere blik die prachtige jurken hebt bekeken. Waarschijnlijk heeft je gezicht boekdelen gesproken. En ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar die vormen van gebed: zoals met een gebedsweekend bij Alpha of wat..? Of inmiddels wat gebedsvormen rijker?

    Jij met je Robijnreclame. :) Heb je ze al gemaild?
    Lief!

  • 19 Maart 2013 - 11:00

    Marlies :

    Nou moeders, wat een vragen! Ik weet er zelf ook niet heel veel van, maar als je een zwarte jurk aan had, dan was je ook een belangrijk persoon in de Anglicaanse Kerk, als ik het me goed herinner. Wat iedereen precies deed, weet ik niet ;)
    Qua verschillende gebedsvormen: we hadden de wereldkaart neergezet, en mensen konden daar hun vingerafdruk achterlaten op een land waar ze voor wilden bidden. En we hadden witte bomen waar mensen hun gebed konden achterlaten door dat op een groen briefje te schrijven en in de boom te hangen. En verder hadden we nog het verhaal van Zaccheüs uitgewerkt met verschillende vormen: waar ben je goed in, wat zou je Jezus willen vragen als Hij bij jou op bezoek komt etc. Al deze vormen zijn van 24-7 dus we hoefden het alleen maar klaar te zetten ;)
    En dan als mensen komen, vragen of ze willen bidden ;)

  • 25 Maart 2013 - 22:11

    :

    He Marlies,

    In de Ger.Gemeente werkt het ook zo. Hoe zwarter je gekleed dan maak je ook meer indruk.
    Hartelijke groeten,

    Schultink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 40203

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 05 Oktober 2013

24-7 Ibiza - Part II

15 Februari 2013 - 30 Juni 2013

The Vision Course!

Landen bezocht: