Engels Entertainment en Schooluniformen - Reisverslag uit Guildford, Verenigd Koninkrijk van Marlies - WaarBenJij.nu Engels Entertainment en Schooluniformen - Reisverslag uit Guildford, Verenigd Koninkrijk van Marlies - WaarBenJij.nu

Engels Entertainment en Schooluniformen

Blijf op de hoogte en volg Marlies

21 April 2013 | Verenigd Koninkrijk, Guildford

Mijn vorige blog is nog niet zo lang geleden, maar na het posten kwam ik erachter dat ik wat dingetjes was vergeten. En er zijn ondertussen ook al heel wat nieuwe dingen gebeurd. Tijd voor een update dus.

Wat ik nog vergeten was over Spring Harvest te vertellen, is dat de Engelsen wel weten hoe ze de dag goed moeten afsluiten. De eerste avond zijn we naar een cabaret avond geweest met John Archer en Tim Vine. Tim Vine is blijkbaar erg bekend in Engeland om zijn one-liners en het was even wennen aan de Engelse humor, maar toch een erg leuke avond :) De derde avond was er een optreden van Martin Smith. Ja, dé Martin Smith van Delirious. Een tof concert! En de vijfde avond ben ik naar een voorstelling van Saltmine Theater geweest. Zij vertellen het evangelie zoals in Lukas beschreven door toneel en op een eigentijdse manier. Indrukwekkend om te zien!

En toen we terug kwamen op zondag, begon er weer een nieuwe week. Pretty full-on, zoals ze hier zeggen. Maandag en dinsdag inderdaad gewone lesdagen, maar daarna was het anders. De week op Spring Harvest hebben we Prayer Spaces in Schools gepromoot. Maar nu, woensdag-vrijdag, mochten we het ook echt doen. Er was een Prayer Space in Christ College, een middelbare school niet ver bij mij vandaan. Een School of the Church of England, zoals ze hier zeggen, wat betekent dat ze wel een christelijke identiteit hebben, maar er verder niet heel veel mee doen. Maar een Prayer Space verwelkomen ze wel :)

De ‘Chapel’ van de school was ingericht met verschillende vormen van gebed. En elk uur kwam er een klas. De klas werd in tweeën gesplitst, eerst ging de ene helft naar de Prayer Space, en kreeg de andere helft een les over bidden – wat is het, waarom doen mensen het en heb je het zelf wel eens gedaan. En daarna uiteraard omgekeerd. Bijzonder om te zien hoe de scholieren ermee omgaan. Sommige hebben er helemaal niks mee en anderen schrijven diepe vragen op en gaan er serieus mee om.

Ik vond het ook leuk om eens een Engelse Middelbare school van binnen te hebben gezien. Het is echt anders dan ik gewend ben. En dat begint al bij het school uniform. Het is zo anders om iedereen in dezelfde kleding te zien lopen (behalve de docenten dan). Ik ben er geen groot voorstander van, maar als je in Engeland bent opgegroeid is dat heel normaal. Al werd er in de Prayer Space wel aandacht aan besteed. Veel scholieren schreven iets op dat ze geen ‘individuals’ konden zijn. Dat ze niet hun eigen kleding konden kiezen, en dat wilden ze graag veranderd zien.

Maar goed, naast de kleding, zijn er nog meer verschillen. Zo zijn er maar 5 uren op een dag, 5 verschillende lessen dus. En als je in 6th form komt (16-18 jr), hoef je je schooluniform niet meer aan en mag je op eens veel meer. Goed, hoe dat allemaal in elkaar zit, snap ik ook niet zo goed, maar er zijn veel opties om je talenten te ontwikkelen. In deze school werd er veel aandacht besteedt aan muziek, dans en theater. Veel meer dan op de PZ ;) Goed, bijzonder om eens te zien.

De docenten zijn overigens wel hetzelfde hoor. Alleen hier moeten ze pasjes dragen. En als je als gast komt, moet je ook zo’n pasje hebben, en in- en uitschrijven bij de receptie. Tijdens de lunch wordt er netjes een rij gevormd voor het eten. En dat is overigens een warme lunch. En na wat navragen kwam ik erachter dat de lunch voor scholieren gratis was, omdat hun ouders onder een bepaald inkomen zit. En dat is dan weer geregeld door de overheid.

Goed, heel wat verschillen dus ;) Kan ook nog wel even doorgaan, maar daar je naar vragen mocht je daarin geïnteresseerd zijn. Deze nieuwe week is weer een normale. Wel met een uitstapje, morgen naar Chichester om daar lessen te krijgen. I’ll keep you updated! En als je een reactie achterlaat, zou ik leuk vinden :)

O en btw, vanmorgen een brunch gehad met Pannekoeken a la Dutch :) Daar waren ze allemaal erg blij mee, dus bedankt Anne-Beth!

Lieve groetjes!

• 22 April 2013 - 11:42

Anne-Marie:

Ik ga je vragen stellen over school.. Klinkt echt super interessant! En echt heel tof dat jullie op die school zo aandacht mochten geven aan de rol van gebed.. Ik bid voor jullie!

Liefs!

• 24 April 2013 - 20:48

Paula:

Heey! Wat een leuk verhaal weer! Altijd mooi om te lezen wat je meemaakt. Je maakt zo weer veel mee! Bijzonder om de verschillen te zien en gaaf dat scholen zich openstellen voor Prayer Space! Wat een geweldig initiatief! Gods zegen en geniet ervan! Liefs